jueves, 6 de septiembre de 2007

NEW YORK: Tot és "a lo grande" (1/9)

Diumenge, 26 d'Agost de 2007

Són les 4:40 del matí i ja som a l’aeroport del Prat. Via Frankfurt agafem l'avió de Lufthansa que ens portarà a Nova York. El vol de 7 hores i escaig es fa llarg però no excessivament pesat. Sort que per passar una mica l'estona ens passen els formularis d'immigració. Déu n'hi do el tipus de preguntes que he de respondre, com ara, si he participat en les persecucions de l’Alemanya Nazi. Quan acabo d'omplir-lo ja només queda, per sort, una horeta d'avió.

Preguntes una mica curioses del formulari d'immigració

Arribem puntuals a l’aeroport internacional JFK de Nova York. Són les 13h hora local. Estem una mica cansats, perquè ja han passat 15 hores des de que ens vam llevar i portem en total quasi 10 hores d’avió, però encara ens quedava el pitjor: 1 hora de cua de peu per passar el tràmit d’immigració! L'espera se'm va fer eterna. Quan ens va arribar el torn fem el que ens demanen: presentació del passaport i dels papers d’immigració omplerts a l’avió, registre digital de l’empremta dactilar del dit esquerre i del dret (no en tenen prou amb un) i foto amb una webcam. Jo vaig passar l'últim i l’oficial d’immigració es va adonar que la noia que acabava de passar i jo érem família. Efectivament, es llegeixen el passaport.

Són les 14h hora local. Sortim de l’aeroport cap a la terminal de taxis. Fem una mica de cua i veiem que molts dels xofers son hindús, alguns amb turbant i tot. El nostre també ho és, però dels de sense turbant. Asseguts a un taxi Ford de color groc ataronjat com el de la foto

Taxi Ford in New York
Taxi Ford ataronjat típic de Nova York. Així era el primer taxi que hem agafat a Nova York

ens dirigim, per una autopista de Queens, cap al nostre hotel al midtown de Manhattan. Anem ben agarradets per la conducció, deixem-ho en una mica nerviosa, del taxista hindú. Per Queens passem a prop de l’estadi de beisbol dels Mets, pel complexe esportiu de Flushing Meadows i pel tercer aeroport en importància de NY, La Guardia.

Sortint de Queens i encarant el túnel que ens portarà cap al mític Manhattan comencem ja a gaudir del panorama de gratacels d’aquesta famosa illa. I quin és el primer que veiem? Òbviament el totpoderós i omnipresent EMPIRE STATE BUILDING. Els seus 443m d’alçada, antena inclosa, li atorguen una jerarquia especial sobre la resta d’edificis de Manhattan. Sobretot des de la desaparició de les torres bessones. Abans de ficar-nos al túnel també albirem l’agulla del Chrysler Building i l’edifici de la ONU. El Queens Midtown tunnel ens introdueix a Manhattan pel carrer 33. Passem fregant l’Empire State, i ho fem tan a prop que des del taxi només arribo a veure la seva immensa part baixa. Suficient per fer-me imaginar les dimensions descomunals d’aquest emblemàtic edifici.

Amb aquesta imatge arribem finalment al nostre hotel. Al baixar del taxi el primer que veig és una gran pantalla gegant pertanyent al complexe del Madison Square Garden, situat al costat del nostre hotel, però a l’altra banda de la setena avinguda.

Madison Square Garden

Madison Square Garden in New York
Pantalla gegant al Madison Square Garden, al costat del nostre hotel

Sota aquest complexe està situada la Penn Station, l'estació de trens de llarg recorregut de Nova York. Aquests dos elements expliquen el moviment elevat de persones i el trànsit dens que veiem en el encreuament de la setena avinguda amb el carrer 33, just on està el nostre hotel.

Fem el check-in a les 3 i a les 4, malgrat el cansament, ja hem sortit de l’hotel per començar a explorar Manhattan. Hi ha mono de Nova York i hem d'intentar no dormir per evitar el jet-lag. I quin serà el marc de la nostra primera passejada? Òbviament, la cinquena avinguda. Sortim de l’hotel i només girar la cantonada...pam! allà apareix un altre cop l’Empire State Building. Hi arribem caminant pel carrer 33 i a mesura que ens hi apropem em vaig adonant realment de l’alçada que té. Arribem just a la seva base i aixeco el cap tot el que puc per intentar veure el seu punt més alt. Això és el que veig:

Empire State Building

Empire State Building in New York
Empire State Building des de sota

Malgrat això no aconsegueixo veure el lloc de l’Empire State on King Kong s’abraçava mentre lluitava amb els avions. Les seves línies sòbries li donen una elegància que sembla ser immune al pas del temps. Rodejant aquest històric edifici ens plantem a la cinquena avinguda, direcció Central Park. Es diumenge per la tarda i aquesta amplia avinguda està molt animada. Hi ha gent per tot arreu. Plena de turistes i gent de compres caminem entre la multitud multiracial observant, davant de la biblioteca pública de Nova York, un espectacle de gent jove al ritme del hip hop destinat als turistes.

Library of New York

Library in New York
Biblioteca pública de Nova York a la cinquena avinguda

Realment ja des del primer moment observem la quantitat de persones de races i religions diferents caminant barrejades. Passegem esperant cada encreuament amb expectació. En cada encreuament mirem expectants a banda i banda a veure amb què ens sorprendrà Nova York. L'encreuament amb el carrer 42 ens ofereix una bonica sorpresa: el Chrysler Building.

Chrysler Building

Chrysler Building in New York
Chrysler Building des de la cinquena avinguda

Es un edifici d’estil Art Déco, de línies estilitzades i acabat en una agulla que el fa fàcilment reconeixedor des de qualsevol punt de Manhattan. Per a mi, un dels edificis més bonics de Manhattan. Sip, és cert, des de tan lluny no es veu bé. A veure si us puc fer un zoom...millor ara oi?

Detall de l'agulla del Chrysler Building

Caminant entre els aparadors de Rolex, Prada, Louis Vuitton, Zara i d’altres fem la següent parada a l’alçada del carrer 50. El motiu: els Channel Gardens custodiats pel GE Building al Rockefeller Center. I per si això no era suficient, a l’altra vorera de l’avinguda s’eleva la catedral de St. Patrick, una catedral catòlica de línies gòtiques. Ja em comença a fer mal el coll de mirar tota l'estona cap a munt.

Rockefeller Center

Channel Gardens in Rockefeller Center in New York
Channel Gardens entre la cinquena avinguda i el Rockefeller Center

Cathedral of Saint Patrick

Saint Patrick Cathedral in New York
La Cris i el Fran a la cinquena avinguda davant la catedral de St. Patrick

Façana principal de la catedral se St. Patrick a la cinquena avinguda

Déu n'hi do de l'ambient que hi ha a la cinquena avinguda. Passejant entre la multitud, encara ens aturaríem un últim cop abans d’arribar a Central Park

Una torre negra contruïda pel milionari Trump a la cinquena avinguda a l’alçada del carrer 57 en seria la causa. Hi entrem per observar el seu vestíbul que em resulta molt agradable i càlid gràcies al color ambre de les seves parets i de les seves llums. El vestíbul fa com a mínim 10 metres d’alçada i alberga fins i tot una cascada d’aigua que acaba de consolidar la bellesa del conjunt. Aquí podeu veure la cascada, malgrat que no s'acabi d'apreciar l'aigua.

Trump Tower in New York

Cascada al vestíbul de la Trump Tower a la cinquena avinguda

No portem ni dues hores passejant i ja em començo a adonar que a Manhattan tot és “a lo grande”. Edificis enormes, avingudes sense fi, massificació i... Central Park!! Collons amb Central Park. S’ha de trepitjar Central Park i caminar-hi per dins per adonar-se realment de les seves dimensions. Amb un simple pas s’abandona el món d’asfalt i gratacels i es penetra dins d’una zona verda relaxant on les presses donen lloc a la pausa i on el moviment frenètic es transforma en passejades tranquil·les. Dins de la seva immensitat, Central Park ofereix una oferta molt diversa d’activitats.

Tothom pot trobar a Central Park el seu espai per fer alguna activitat que li agradi: passejar a peu o a cavall, jogging, prendre el sol, patinar, anar en bicicleta, llegir assegut a un banc o estirat a la gespa, jugar amb els nens, jugar a beisbol...Si si, hi ha 5 camps de beisbol en la primera quarta part sud de central Park. Més endavant encara n’hi han més.

Central Park

Cotxe de cavalls per l'interior de Central Park

Passegem un parell d’hores per Central Park alternant vies principals per caminets perduts entre arbres on, per cert, trobem sorpresos petits esquirols.

Esquirol a Central Park

Es diumenge i les amplies esplanades de gespa estan plenes de petits grups de gent, ja siguin d’amics xerrant o de pares jugant amb els nens.

Central Park in New York
Zona de jeure a Central Park. El pont que es veu al fons és un dels més coneguts de Central Park

La Cris i el Fran a la zona de Central Park coneguda com The Pond
I les vistes dels gratacels des de Central Park, impressionants! Aquí en teniu uns exemples

Hotel Plaza des de Central Park

Una altra imatge dels gratacels de la cinquena avinguda colindants a Central Park

Al centre està la coneguda pista de patinatge sobre gel de Central Park. A l'estiu és un petit parc d'atraccions per nens.

Gratacels des de Central Park. En primer terme camps de beisbol

A la part west de Central Park hi trobem el record a John Lennon. Ple de pétals de flors aquest és l'aspecte que sempre té

Imagine in Central Park
Record a John Lennon a Central Park molt a prop de l'edifici Dakota on vivia

Esta situat molt a prop de l’edifici d’apartaments Dakota, on vivia i on a la porta del qual va ser assassinat,

Dakota Building in New York

En primer terme l'edifici Dakota. Al fons l'edifici d'apartaments San Remo

Ja es comença a fer fosc i comencem a tenir ganes de dormir una mica. Jo que no puc dormir als avions, porto ja 24 hores sense parar. Però encara tenim forces per tornar a l’hotel caminant per Park Avenue. Per suposat que a Central Park hi tornariem el diumenge següent. Ja veureu quines zones més boniques vam descobrir.

El punt àlgid de Park Avenue es troba a l’alçada del carrer 42, allà on es troba la Grand Central Terminal, a sobre de la qual s’aixequen el Helmsley Building i l’edifici d’oficines Metlife. El Metlife és un edifici força alt però amb una arquitectura sense res destacable i que és visible al llarg de tota l’avinguda, inclús des de Harlem, com vam tenir l’ocasió de comprovar dies més tard.

Edifici Metlife (lletres blanques). Davant està el Helmsley building i a sota la Grand Central Terminal (amplieu la fota clickant a sobre per veure-la millor)

Precisament pel carrer 42 ens dirigim cap a la 7ª avinguda camí del nostre hotel. Poc abans d'arribar-hi, NY encara ens oferiria una última sorpresa al encreuament de la setena avinguda amb el carrer 34. En aquest encreuament, si mirava cap al nord intuia el festival de llum de Times Square. Al mateix punt, si em girava 90º cap a la dreta, veia l'omnipresent Empire State Building il·luminat. Amb aquestes boniques vistes, Nova York m’acomiadava fins al dia següent.

A continuació teniu els links a la resta de dies que vaig estar a New York caminant i disfrutant de tot el que veia:

Dia 1 a New York: Fifth Avenue and Central Park

Finalment, altres ciutats interessants que he visitat fins ara són: